Onthaal > Gemeenten > Schoten > Registratiekantoor

Registratiekantoor

Zoek in de kantorengids van de FOD Financiën welk registratiekantoor verantwoordelijk is voor jouw gemeente. Of bel met je vraag naar het contactcenter: 0257/257 57.

In het Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn er drie types van registratiekantoren: authentieke akten, diversen en een successiekantoor. 

Hoofdtaken registratiekantoor

Aktes registreren

  • Notariële, administratieve, onderhandse en in het buitenland verleden akten.
  • Gerechtelijke akten.
  • Exploten en processen-verbaal van gerechtsdeurwaarders.
  • Verklaringen (bv. over de inbreng van goederen in een vennootschap of de overdracht van eigendom of vruchtgebruik).

Heffingen van rechten en taksen

  • Het federaal en regionaal registratierecht op akten en verklaringen.
  • Griffierechten.
  • De jaarlijkse taks tot vergoeding van de successierechten.

Inlichtingen verstrekken

  • Over registratie-, hypotheek-, griffie- en successierechten.

Viseren en innen

  • Viseren van de repertoria van notarissen en gerechtsdeurwaarders.
  • Kennisgevingen van openbare verkopen van lichamelijke roerende goederen innen.
  • Attesten van erfopvolging afleveren.

Huurcontract registreren

Een huurcontract kan je in een registratiekantoor of zelf online registreren via de applicatie MyRent. Ook opzoeken of een huurcontract, waarvan je (ver)huurder bent, werd geregistreerd, kan kosteloos en met behulp van een e-reader via de applicatie MyMinfin. Als je dit laat opzoeken in een registratiekantoor betaal je vijf euro voor de opzoeking en 10 euro voor de aflevering van een duplicaat.

Meer info 

Heb je een concreet (ver)bouwproject in deze gemeente?

Dan heb je waarschijnlijk recht op een gratis exemplaar van het bouw- en renovatieboek Verstandig Bouwen & Renoveren. Dit boek met meer dan 300 pagina’s staat boordevol handige tips en inspiratie.

Bestel je gids hier

Powered by Livios
NL | FR

DPG Media Services nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0403.506.340