Registratiekantoren drie types

In het Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn er drie types van registratiekantoren: een voor authentieke akten, een voor diversen en een successiekantoor. Elk kantoor heeft een specifiek takenpakket:

Registratiekantoor authentieke akten

  • Registreren van notariële en administratieve akten
  • Heffing van het federaal en regionaal registratierecht van deze akten

Registratiekantoor diversen

  • Registreren van gerechtelijke akten
  • Registreren van exploten en pv’s van gerechtsdeurwaarders
  • Registreren onderhandse en in het buitenland verleden akten
  • Verklaringen (bv. over de inbreng van goederen in een vennootschap of de overdracht van eigendom of vruchtgebruik)
  • Heffing van het federaal en regionaal registratierecht van deze akten
  • Controle en naheffing van registratierechten op akten, geschriften en verklaringen die tegen verminderd tarief of kosteloos zijn geregistreerd
  • Controle en naheffing van de registratierechten op onroerende goederen
  • Heffing van het registratierecht op nationaliteitsprocedures of naamsveranderingen
  • Heffing van griffierechten
  • Heffing van jaarlijkse taks tot vergoeding van de successierechten
  • Behandeling van de vragen tot teruggave van die heffingen

Successiekantoor

  • Heffing van successierechten en de rechten van overgang bij overlijden
  • Behandelen van teruggaveaanvragen
  • Attesten leveren van erfopvolging

Geen enkele gemeente geselecteerd

Vul uw postcode of woonplaats in en ontdek alle informatie voor uw gemeente
 


© copyright 2018
Powered by Livios
NL | FR